Lisette Verkerk in Peru

Wandeling Quishuarani | Cuncani | Huacahuasi | Lares

Afgelopen weekend hebben we met Willeke en Yvo de familie van Octavio; zijn broer Alejandro en zijn familie, in Huacahuasi bezocht. Natuurlijk hebben we ook meteen een bezoekje gebracht aan mijn kudde alpaca’s die door de familie wordt verzorgd.

De reis begon al vroeg in de morgen, om 4 uur om precies te zijn, met een taxi rit naar de collectieve taxi’s richting Calca. Vanuit Calca zouden we per taxi naar Quishuarani reizen vanwaar onze wandeling zou beginnen. Sinds een week zijn er wegwerkzaamheden tussen Calca en Lares. Daardoor is het maar drie keer per dag voor een uur mogelijk, het stuk weg tussen de thermale baden in Calca en het bergdorp Accha Alta te passeren. Op dit moment is deze eenbaansweg, onverhard. Het idee is om de weg te verbreden en te asfalteren. De wegwerkzaamheden zullen zeker nog een jaar gaan duren. Dat belooft nog wat.

Ruim op tijd waren we in Calca maar het viel nog niet mee om vervoer richting Quishuarani te vinden. Uiteindelijk zijn we met een collectief busje op weg gegaan. Net op tijd hebben we de wegwerkzaamheden gepasseerd. En na een prachtige rit van ongeveer 1 1/2 uur zijn we aan de weg uitgestapt. Dit betekende dat de toch al zware tocht van zaterdag, begon met een extra klim van ongeveer een uur naar het bergdorp Quishuarani.

Willeke en Yvo en de llama trek llama trek llama trek over de bergpas

Vanuit Quishuarani starten we aan een stevige klim van ongeveer 2 1/2 uur naar de bergpas. Op weg naar de bergpas werden we ingehaald door een groep lama’s van een lama trek, bepakt met tenten en slaapzakken. Prachtig om te zien! Ons idee is om in de toekomst de kampeer uitrusting van onze trekkings grotendeels door lama’s te laten dragen. Dus we hebben deze groep lama’s eens even goed bestudeerd.

Yvo, Willeke en Octavio op de bergpas Lisette llama

Op de bergpas heb je een prachtig uitzicht over helder blauwe bergmeren en velden. Op deze hoogte grazen ook de alpaca’s en lama’s. Onderweg passeren we diverse kuddes. Na de bergpas gaan we richting de vallei naar het bergdorp Cuncani en daarna klimmen we naar de tweede bergpas op weg naar het bergdorp Huacahuasi. Eind van de middag, net voor het donker komen we in Huacahuasi aan. Hartstikke moe maar wat een prachtige dag! Na een kop coca thee en popcorn, wassen we in een emmer met warm water ons gezicht en voeten. Heerlijk! Daar knap je van op! Alejandro heeft voor ons een mais soep gemaakt en aardappels. ‘S nachts slapen we in de huisjes van de familie aan de rivier. Met het stromende water op de achtergrond.

Lisette en Octavio, Willeke en Yvo huisjes in Huacahuasi bed in huisje in Huacahuasi

Zondag na een ontbijt van thee gemaakt van geroosterde en gemalen tuinbonen en een heerlijke omelet gaan we weer op pad. De kudde alpaca’s en lama’s zijn al vroeg in de ochtend zelf op pad gegaan. Op weg naar Lares komen we de kudde tegen. Wat een prachtig gezicht! Ook onze macho chocolate laat zich zien en voelt zich op en top macho. Alejandro heeft verteld dat een van de donker bruine hembras haar eerste cria in september/oktober verwacht. Spannend! In november zullen we opnieuw naar Huacahuasi reizen, om de cria te bewonderen en een aantal alpaca’s te knippen. Een aantal heeft alweer een prachtig dikke vacht. Ook zullen we dan twee machos gaan ruilen voor twee hembras; Alejandro heeft al twee kandidaten op het oog.

levende kleurkaart alpacawol in Huacahuasi Lisette en Octavio thermaal bad in Lares

Vlak voor Lares, van boven gekomen, liggen de thermale baden. De afgelopen twee jaar is het aantal toeristen dat de thermale baden in Lares bezoekt of een van de routes van de Lares trek loopt, enorm gestegen. De Lares trek wordt vaak gelopen als alternatief voor de overvolle Inca Trail. Maar afgelopen zondag was het opmerkelijk rustig. We hadden niet veel tijd maar hebben toch nog even kunnen genieten van het heerlijk warme water. Na een ontzettend lange en vermoeiende terug reis, kwamen we s’avonds om 10 uur weer aan in Cusco. Na een kop koffie zijn we direct ons bed in gedoken. Moe maar voldaan. Wat een prachtig avontuur!