PUMA trekking

Reis in het ritme van de hooglandindianen.

Octavio

Ik woon in het dorpje Urubamba, in de Heilige Vallei van de Inca’s. Een goed uur rijden van de oude Inca hoofdstad Cusco.

Het is een heel fijne plek om te wonen. Als ik vanuit mijn atelier naar buiten kijk, zie ik de bergen, de blauwe lucht, hoor ik de wind waaien en vogels fluiten, rennen mijn honden spelend achter elkaar aan, loop ik de tuin in om kruiden te plukken voor een kop thee of om groente te oogsten om iets lekkers op tafel te zetten.

De Heilige Vallei is een zeer vruchtbare vallei waar de Inca’s veel van hun heiligdommen en ceremoniële centra oprichtten. Vanwege de rijke Incahistorie is dit één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Peru. Hier liggen de Archeologische complexen van Pisac, Ollantaytambo, de terrassen van Chinchero, de landbouwterrassen van Moray en de zoutpannen van Salineras die al sinds de Incatijd in gebruik zijn. Indrukwekkende plekken waar mensenhanden eeuwen geleden prachtige bouwwerken maakten.

Het landschap is adembenemend, vooral het uitzicht op de besneeuwde toppen van de Pitusiray, de Sawasiray, de Chicón en de Pumahuanca is indrukwekkend. Een groot deel van de bevolking houdt sterk vast aan de traditionele leefwijzen, dat komt tot uiting in de taal die gesproken wordt (de inheemse taal Quechua), de kleding, de manier van landbewerking en de feesten en processies.

De meest bezochte stad in Peru is zonder twijfel de oude Incahoofdstad Cusco. Deze werd gebouwd in de vorm van een poema, het heilige symbool voor kracht en macht.

Het is een heerlijke stad om te verkennen: de gezellige wijk San Blas, de straatjes met eeuwenoude Incamuren, het Museo de Arte Pre- Colombino met een indrukwekkende collectie Moche keramiek, de Plaza de Armas met de kathedraal en de Iglesia de la Compañia de Jesús, de markt San Pedro en de zonnetempel Koricancha.

Octavio is gids en ontzettend trots op zijn cultuur en geniet er dan ook van om mensen te begeleiden bij het bezoeken van bijzondere plekken in Peru. Zijn liefde voor zijn land en zijn cultuur voel je door alles heen. Octavio spreekt Quechua, de oude indianentaal, Spaans, Engels en Nederlands.

We kijken ernaar uit je in Peru te ontmoeten!