Tanta Wawa | brood baby

Wat zijn Tanta Wawas? Dit zijn zogenaamde brood baby’s…de naam komt van t’anta ( brood) en wawa (kind) in het Quechua. Deze broden hebben de vorm van een baby of van een paard.

Tanta Wawa eten op het kerkhof Gosman met zijn tanta wawa Rosa Maria met haar tanta wawa keramiek kopjes van de tanta wawa

Volgens een oude Peruviaanse Andes traditie worden deze broden door de levenden als geschenk gegeven aan de overledenen. Rond de dag van de doden, 1 en 2 november, dus tijdens Allerheiligen en Allerzielen, worden de graven van dierbaren schoongemaakt en worden er bloemen geplaatst. Men bezoekt de graven en offert er voedsel en drank. Na afloop eet en drinkt men het vaak zelf op, omdat men gelooft dat de zielen van de doden de ziel van het voedsel tot zich hebben genomen. Men gaat er dan ook vanuit dat het voedsel geen voedingswaarde meer heeft.

Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november terugkeren naar de aarde, en die van volwassenen op 2 november.

Vandaag zijn we met de familie naar de begraafplaats in Urubamba geweest om het graf van opa, vader en broer te bezoeken. Op de markt in Urubamba hebben we mooie bloemen gekocht en voor ieder een tanta wawa om te offeren aan de overledenen en om daarna lekker zelf op te eten.

Categorie: Blogs - geschreven door Lisette op 31 oktober 2010 om 22:37