Machu Iglesia | ceremoniële plek in grot

In de Heilige Vallei van Cusco, aan de weg van Urubamba naar Ollantaytambo, ligt het dorpje Pachar. Vandaar is het mogelijk om op ongeveer drie kwartier lopen langs de spoorweg een oude ceremoniële plek in een grot te bezoeken…Machu Iglesia genoemd. In Inca tijd werden in deze grot ceremonies gehouden voor het welzijn van de mens.

toegang tot de Machu Iglesia ceremonieel bad chakana ruïne Machu Iglesia

Om de grot te bezoeken, klim je via de terrassen omhoog. De terrassen zijn de afgelopen tijd schoongemaakt en gedeeltelijk gerestaureerd. Daardoor is de grot nu ook vanaf de onverharde weg te zien. De ceremoniële plek bestaat uit een zwarte rots waaruit een bad plek is gehouwen…waarschijnlijk om reiniging rituelen uit te voeren. De bad plek is gedecoreerd met de chakana of ook wel Inca kruis genoemd. De chakana symboliseert de drie werelden, de boven wereld, de wereld op aarde en de onderwereld.

Categorie: Blogs - geschreven door Lisette op 7 november 2010 om 21:59