Inspiratie van de maand augustus

wol collectie cochenilleIn juli hebben we onze eerste workshop gegeven aan de zussen Lonneke en Margriet en Wies.

De workshop heeft plaatsgevonden bij de familie van Octavio in Urubamba in de Heilige Vallei.

We hebben ons voornamelijk gericht op het verven van de wol met de kleurstof van de cochenille luizen. Uit een soort schildluis, de cochenille luis, die leeft op schijfcactussen, wordt de rode kleur, karmijn gewonnen. De cochenille luis wordt met een kwastje verzameld, gedroogd in de zon en daarna tot poeder vermalen tussen twee stenen. Door toevoeging van diverse mineralen en bijvoorbeeld limoen sap zijn er diverse kleuren paars, rood, roze, zalm… te bereiken.

Het resultaat is een prachtige verzameling natuurlijk geverfde wol in diverse tinten rood. (De groene kleur is geverfd met de planten Molle en Chilca)

De wol is met de hand gesponnen schapen wol en kost € 7,50 per 100 gr. In september zal ik de collectie wol mee naar Nederland nemen.

Heeft u interesse in de wol? Stuur dan een berichtje met uw wensen naar lisette.verkerk@gmail.com.

Categorie: Blogs - geschreven door Lisette op 18 augustus 2010 om 01:38